MALURUH KARUHUN MASARAKAT ADAT
PANCER PANGAWINAN.
(Tina sababaraha tulisan Anis Djati
Sunda dumasar sumber Pantun Pajajaran)
Sumanget neuleuman kasundaan ayeuna keur meumeujeuhna rame.
Diampir unggal kota di Jawa Barat, ngaruniang komunitas-komunitas Kasundaan.
Anu helokna, di Jawa Barat mah komunitas kasundaan teh anggotana dimonopoli ku
para pemuda. Hal ieu beda di Jawa Tengah jeung Jawa Timur rata-rata ajaran
Kejawen diteuleuman ku nu geus aya umuran.
Kusabab beuki loba anu neuleuman Kasundaan, teu heran loba anu
ngarasa butuh figure anu bisa dipake rujukan ku sakumna aktivis Sunda
dipakotaan. Kampung-kampung adat Sunda antukna loba didaregdeg, pikeun jadi
patokan dina nerapkeun kasundaan, saperti kampung Naga, kampung Urug, Kanekes,
jrrd. Kampung adat Ciptagelar di Kab. Sukabumi salah sahiji kampung anu
dipikolot ku sakuma aktivis kasundaan di kota, Abah Ugi sesepuh kampung Ciptagelar
najan umurna ngora keneh dianggap kokolot ku para aktivis. Malah teu saeutik
anu nganggap Bah Ugi minangka ahli waris kasundaan has Pajajaran, kabeh dituna
malah aya anu nganggap Bah Ugi turunan langsung Prabu Siliwangi. Malah cenah
ceuk kabar anu can puguh bener salahna, Bah Ugi kalan-kalan sok karaksukan
rohna Prabu Siliwangi. Wallahu alam.
Kusabab kitu nimbulkeun patanyaan, Naha enya Urang Ciptagelar
teureuh raja Pajajaran Prabu Siliwangi ? Naha bener-bener Nyundana teh ? Anis
Djati Sunda Suwargi dina diktatna anu ngaguar asal muasal Urang Ciptagelar
negeskeun yen mun dibanding jeung masarakat adat Kaneskes di Banten, Urang
Ciptagelar leuwih logor dina ngalaksanakeun pikukuh karuhun. Diantara cek Anis,
Urang Ciptagelar “ Aya dina dua parahu” ngagenggem agama Islam dina hal ibadah,
ari dina kahirupan sapopoe make pikukuh Pajajaran. Beda jeung Urang Kanekes,
utamana Baduy Jero nepika ayeuna masih tuhu “dina hiji parahu” nyaeta
ngagenggem agama Sunda Wiwitan. Malah masih ngadawamkeun sahadat Pajajaran
jeung sumpah satia ka Pajajaran sataun sakali dina uparacara di Balay
Pamunjungan di Kanekes. Eusi sumpah satia teh diantarana nyebutkeun moal
eudek ganti sinembah ku agama sejen, pengkuh kana agama Sunda
Pajajaran, kitu ceuk Anis Djati Sunda dina dua diktatna “ Rawayan Urang
Kanekes” , jeung “ Tilu Carita Aheng” ditambah Pantun Bogor.
Nurutkeun ADS, Urang Ciptagelar sabenerna sakokocoran jeung
masyarakat adat lainna anu sumebar di tilu kabupaten, kayaning Sukabumi, Bogor
jeung Lebak. Eta masyarakat adat teh nyaeta Kampung Urug di Kiarapandak,
Cigudeg Kab. Bogor, jeung Kampung Citorek desa Ciparay Kacamatan Bayah Kab.
Lebak Banten. Tilu pakampungan adat ieu disebut Pancer Pangawinan. Ditilu
masarakat adat ieu masih keneh pengkuh make budaya Sunda Pajajaran utamana dina
“Budaya Pare” jeung struktur organisasi adatna.
Ari karuhun urang Pancer Pangawininan teh nyaeta Barisan Kaamanan
raja Pajajaran anu disebut Bareusan Pangawinan. Mun dirucat tina etimologi mah
Pangawinan teh asalna tina basa Sunda Kuno “ngawin” nu ngandung harti
“nginjeum” atawa “ngahijikeun”. Disebut kitu teh kusabab Bareusan Pangawinan
dina jaman ngadegna Pajajaran boga tugas utama ngamankeun kaayaan Dayeuh Pakuan
puser dayeuh Pajajaran, ari anggotana teh campuran ti sagala elemen , dijerona
aya Bupati, Mantri Taman, Demang, Puun, Guru Alas, Patih Jaba, Kanduru jsb.
Ayana Bareusan Pangawinan teu unggal poe tapi kumaha kabutuhan. Saumpama
kaayaan nagara keur genting Bareusan Pangawinan turun tangan, matak mun keur
kaayaan Pajajaran aman jeung tentrem mah, anggota Bareusan Pangawinan baralik
deui kana tugas sapopoena sewang-sewangan.
Anggota Bareusan Pangawinan teh, jalma pinilih syarat-syaratna
diantarana : teu meunang cacat lahir-batin, ahli bela diri, jembar sawangan tur
lega ambahan. Di Baduy Jero barisan sarupa kieu, masih keneh aya dina konsep
pamarentahan “ Paku Tangtu Telu”, disebutna teh “Bareusan” henteu make deui
kocap Pangawinan deui. Ngan tugas utamanamah sarua samodel jaman Pajajaran,
tangtuna geus disaluyukeun jeung kaayaan jaman ayeuna.
Masyarakat adat Pancer Pangawinan ayeuna, eta teh katurunan
Bareusan Pangawinan jaman Pajajaran. Ngan katurunanana ieu teu make deui
sebutan Bareusan, ayeunamah diganti make sebutan anyar kocap “Pancer”. Hal eta
kitu teamah kaharti kapan Pajajaran oge geus euweuh, ngan saukur
pangeling-eling ka karuhunna. Tapi bisa oge asalna mah minangka tarekah nutupan
diri sangkan ulah disangka boga kakaitan jeung Pajajaran, boh bisi diburu ku
musuh-musuh Pajajaran, utamana dina jaman-jaman Pajajaran anyar runtag. Samodel
cara urang Baduy baheula, anu nutupan dirina kusebutan “ Urang Rawayan” padahal
saestuna mah sebutanana teh Urang Rawayan Pajajaran, ngan kusabab hal eta matak
ngundang kacurigaan musuh Pajajaran antukna kocap Pajajaran disarumputkeun,
cenah ngan diucapkeun na jero hate, sabab mun dikedalkeun bisi kaambeu ku
musuh.
Ari kocap Rawayan dididieumah lain hartina jambatan, tapi ngandung
harti “katurunan”. Kusabab urang Kanekes mangrupakeun turunan pakaburan
Pajajaran sawaktu dihurup musuh baheula. Arinyana lain katurunan Bareusan
Pangawinan, tapi katurunan Prabu Anom (Putera Makuta) Kian Santang, nyaeta anu
gubragna ayeuna teh ka anu disebut Baris Kolot “Tangtu Cibeo”. Tapi ayeunamah
katembongna Urang Kanekes atawa Pancer Pangawinan oge geus loba anu siga teu
arapaleun deui saha karuhunna, utama mah barudak ngorana. Ku ayana kitu matakna
ulah aneh saumpama aya ilmuwan anu nalungtik hasilna beda-beda ngeunaan asal
usul sajarah arinyana, tapi bisa wae eta teh tarekah nyamurkeun diri kujalan
“alok” atawa pura-pura teu nyaho ka karuhun arinyana nu bibit buitna ti
Pajajaran.
Saumpama ngajujut sajarah asal muasal Urang Pancer
Pangawinan mimitinamah ti jaman ahir Pajajaran. Harita Pajajaran keur dikepung
ku rebuan musuh ti Cirebon, Banten, Jayakarta jeung Demak. Puser Dayeuh ge
diduruk taya nu nyesa sakumaha digambarkeun dina Pantun Bogor lalakon “ Kalang
Sunda Makalangan “ anu nyaritakeun kaayaan Dayeuh Pakuan anu dibumi hanguskeun
ku musuh “
“ Perang
meujeuh munclak di rorosa. Musuh narajang deui-narajang deui leuwih beungis
leuwih garalak, kuta Dayeuh Bogor loba anu raruntuh. Tapi Euweuh musuh anu bisa
asup, lantaran Pajajaran ngalawan. Ngalawan anggeus-anggeusan; gorowong kuta
anu molongo katutup deui ku bangke-bangke musuh anu memeh asup, geus paregat beuheung
saremplak taktak.
Ger surak musuh
ngaguruh, cara guruh Guntur urug gunung. Laju der dimana-mana jero dayeuh
seuneu hurung diloba suhunan, nyeak bari ngagedag-gedag, ngaguruh hurung dina
injuk meuleum hateup imah lembur-lembur parek kuta !
Jero Dayeuh beulah
kaler eujeung kulon, belah wetan eujeung kidul, lembur-lembur parek kuta
kahuruwan, dihuru musuh anu ti ruareun kuta melesat-melesatkeun panah marawa
seuneu eukeur hurung: panah-panah dibeuleum tapas eujeung kapas dicampuran
warirang eujeung sandawa.
Dimana-mana surak
musuh mani ngaguruh. Dimana-mana seuneu ngaguruh bari ngagaur, luntab lentab
bari ngagedag-gedag, nyeak hurung sabari nyuit ditiup angin kenceng anu
ngahiyuk. Beuki loba imah anu kahuru, beuki bae lega lembur-lembur anu jaradi
tegalan seuneu.
Gaur seuneu
eujeung surak musuh dibarung pating beletok awi imah-imah keur hurung jaradi
unggulan nala sinalaan, nyilep jerit sasambatan somah anu kasima teu walakaya,
nyilep haregungna balad anu taratu !
Kumaha harita
jero Dayeuh ? kumaha harita jero saban kalang pangperangan ? mowal kacipta ku
Pujangga, mowal kagambar ku Pangarang, mowal katepi ku tukang mikir, mowal
kacatur ku tukang mantun, ambek, keuheul, rusuh, ngenes, gemes, siyeun, nyeuri,
sedih, keuheung…kabeh jadi hiji.
Di meujeuh urang
Dayeuh Bogor Pajajaran tutumpuran ngalawan musuh anu bilangan arinyana lain
tanding. Nya geus kitu dimuduna, ditangtukeun ku Anu Nyieun Sakabeh Lalakon,
seuneu jiga diaur-aur ka mamana, nyundut hateup imah anu jarauh…saban seak
angin ngaleok, raranggeum seuneu beuki deui ngalegaan, nya hanteu kebel deui
ogeh meh sa dayeuh Pakwan Bogor Pajajaran Tengah jadi Talaga Nala
hambal-hambalan !
Nya hanteu kebel
deui, kabeh anu aya jero Dayeuh euweuh anu kari…euweuh saung anu nangtung,
euweuh leuit anu kari, euweuh, euweuh anu waluya, euweuh imah anu weuteuh
saeutik-eutik acan. Kabeh euweuh anu nyesa, kabeh, kabeh ngan kari urutna
wungkul. Karaton ngan kari umpak, ting pacenghul dina lebu anu hawuk.
Taman-taman jiga rarahan anyar, taretena pada layu kabarerang. Pakujajar mah
jiga tihang gantungan bajajar-jajar…kadu manggu eujeung tundun, dukuh picung
eujeung gintung hideung lestreng jaradi areng, ting lenggeceng sabari ngelun.
Kabeh,
kabeh…kabeh jaradi lebu eujeung areng !
Kusabab kaayaan di Dayeuh Pakuan katenjona beuki genting Aki Santa
Rupa ahli taman Pajajaran geuwat rek nyalametkeun tangkal “Hanjuang Bodas”
minangka tangkal Pupunden (Jimat) Pajajaran. Kusabab cek kayakinan harita
saumpama eta tangkal direbut musuh, Pajajaran moal nguniang deui sapanjang
jaman. Kitu deui mun karebut musuh, musuh bakal digjaya Saumur-umur tur moal
aya anu bisa ngelehkeun.
Sabenerna tangkal Hanjuang Bodas pikeun urang Pajajaran oge
dirusiahkeun pisan, taya nu apal kumaha bentukna iwal ti Ki Santa
Rupa nu ngurusna, Raja Pajajaran, Ki Lengser, Bramesta,
Marakangsah jeung Guru Sekar. Sawaktu keur nyenyekel tangkal Hanjuang Bodas,
Aki Santa Rupa kabeneran ningal Rakean Wilang Nata Dani teu
jauh ti dirina. Wulang Nata Dani teh salah saurang
gegeden Pajajaran boga pangkat Patih Taman. Harita keur ti
hot hat nakisan serangan musuh.
Tadina Hanjuang Bodas rek dititipkeun ka Wulang Nata Dani sangkan
disalametkeun, ngan duka timana datangna sawaktu rek nyampeurkeun Ki Patih
Taman, ujug-ujug aya jamparing musuh ngabelesat laju nanceb mani parat kana
dada Ki Santa Rupa, Hanjuang Bodas nu keur dicekel teh macleng ka dapuran
tangkal Pakujajar. Ari Ki Santa Rupa tiwas sapada harita oge. Ningal
kayaan kitu, bari nakisan serangan musuh ku pakarang Kujang Ki Patih Taman surti
laju buru-buru muru tangkal Hanjuang Bodas diantara leubeutna tangkal
Pakujajar. Kitu teh bari teu nyaho kumana bentukna Hanjuang Bodas teh. Leungeun
Ki Patih Taman upuy apay neangan Hanjuang Bodas anu tadi macleng kadinya, gep
lengeuna nyekel sagerewel anu diperkirakeun Hanjuang Bodas tuluy didudut tadina
rek dibawa ka Raja Pajajaran. Ngan Prabu Siliwangi katingal keur dikurubut
ratusan musuh di Tegal Lega.
Rakean Wulang Nata Dani terus nyiar tempat anu leuwih aman. Inyana
naek kana tonggong Kuta (Benteng) Pakuan Pajajaran. Kabeneran didinya harita
geus nyampak anggota Bareusan Pangawinan anu kasohor jarago, Ki
Buluh Panunjang nu boga jabatan Puun, Ki Luntang
Kendengan nu boga jabatan Guru Alas, Ki Haur Tangtu nu
boga pangkat Demang tiluanana jeung para prajurit keur mertahankeun kadatuan
Raja jeung Pakuan sakuliringna tina gempungan musuh anu terus rabul bari geus
mimiti arasup ngangsreg ka luhur Kuta.
Bari ti hot-hat nakisan serangan musuh, Ki Patih Taman
ngadeukeutan Ki Demang Haur Tangtu bari ngaharewos , “ Ised Ki
Demang, cekelan ieu tangkal. Keun kaula sorangan be anu ngabedah ieu aleutan
ajag. Dia asup ka itu lolongkrang. Bisi kaula ninggang apes, sumputkeun ieu
tangkal ulah beunang ku musuh lantaran ieu tangkal Tangkal Pupunden Pajajaran
Sanagara” . Ngadenge wasiat kitu, Ki Demang geuwat narima eta
tangkal bari tuluy ngajak Ki Puun jeung Ki Guru Alas nyingkah ti luhur Kuta
bari neangan tempat nu rada aman. Dina eta perang campuh teh Ki Patih Taman
gugur diluhur Benteng Kuta Pakuan Pajajaran. Ari Hanjuang Bodas gancang dibawa
nyingkah kanu jauh ku Demang Haur Tangtu, Guru Alas Luntang Kendengan, jeung ku
Ki Puun Buluh Panunjang sakumaha amanat Ki Patih Taman.
Kacaritakeun Prabu Siliwangi laju mundur tina medan pangperangan,
dibarengan Ki Lengser jeung rombongan sejenna ngesat neangan tempat nu aman.
Salila tilu bulan mapay mapay gunung jeung leuweung antukna bras ka basisir
Tegal Buleud seja meuntas ka pulo Nusa Larang, satadina rek nyieun basis
pertahanan anyar di eta pulo anu harita jadi bagian tina wilayah karajaan
Pajajaran .
Bareusan Pangawinan anu tilu milu ngagabung ka rombongan raja.
Sakumaha dipedar dina Wangsit Siliwangi tina Pantun Bogor lalakon “Pajajaran
Seuren Papan” , Prabu Siliwangi teu bisa laju meuntas ka pulo Nusa Larang,
kapegung ku ombak anu gede ambal-ambalan nepika kabeh parahu nu dipake meuntas
ancur burak-rakan neungar cadas sangeus dibuntang bating ku gedena ombak. Hyang
Prabu Siliwangi laju mutuskeun rek ngahiyang di Tegal Buleud (Kab. Sukabumi
ayeuna), ngan samemehna sang Prabu mere kabebasan ka pasukanana ku sababaraha
pilihan, antukna tina puluhan prajurit jadi opat bagian barisan, aya anu milu
ngahiyang, aya anu muru tapak Kian Santang ka Kanekes Banten, aya anu biluk ka
musuh, aya oge anu mulang deui ka urut Dayeuh Pakuan, lian ti eta aya anu
netral nyaeta nyieun pilihan sorangan.
Cek Pantun Bogor, eta tilu kokolot teh samemeh arinyana arindit,
kungsi meunang pangwawadi heula ti Hyang Prabu Siliwangi diantara jeung pancen
waris Lebak Cawene, oge pancen ngajaga kasalametan Hanjuang Bodas. Geus kitumah
kalayan dijurung ruhum tangtayung kanyaah sang Raja, arinyana miang seja
ngamimitian ngalalana, pieun muru kahiji tempat mandiri nu jadi tujuan.
Sapajang lalampahan ngalalana, di saban babakan tempat arinyana
ngangjrek, tangkal Hanjuang Bodas teh sok dipelakeun. Arinyana bakal arindit
deui mun eta tangkal Hanjuang Bodas tea geus sirungan jeung aranakan. Nya
anakna atawa sirungna eta nu sok dibarawa tuluy dipareulakeun deui disaban
babakan panganjrekan arinyana. Saban melak eta Hanjuang Bodas saban jadi bari
subur.
Antukna sanggeus mangtaun-taun lumampah, Ki Demang, Ki Puun jeung
Ki Guru Sekar katut rombonganana teu jadi muru tapak Kian Santang ka Banten
Kidul. Arinyana teu waranieun asup ka leuweung Citorek nu kasohor geueuman tur
angker. Arinyana muter ngaler tuluy ngulon, ngaradegkeun babakan bari meulak
Hanjuang Bodas. Tidinya arinyana pindah deui-pindah deui, lalampahan kitu teh
bari terus garanti ngaran pikeun nyamurkeun diri ti musuh-musuh anu baroga
nariat jahat ka sakur-sakurna warga katurunan Pajajaran.
Pipindahan arinyana lila-lila mah bari papisah. Ki Demang Haur
Tangtu tuluy tatapa di Gunung Liman, kabeh dieuna sanggeus inyana maot leuwih
dipikawanoh ku ngaran Embah Dalem. Pajaratan Embah Dalem kiwari aya dilembur
Guradog kuloneun lembur Gajrug wilayah Kabupaten Lebak. Warga masarakat di eta
lembur nyarebutna teh DALEM TANGTU AWI LEAT didinya Ki Demang ngarundaykeun
turunan / Rawayan anu kiwari rata-rata jadi Kokolot Kampung
Kasepuhan Adat Citorek .
Cek catetan Anis Djati Sunda, ieu katurunan mun diitung ti garis
indung mah mangrupa katurunan / rawayan Ki Puun Buluh Panunjang. Sabab keur
waktu lalampahan pipindahan tea, salah sahiji anak awewe Ki Puun aya anu
dikawin ku Ki Demang. Caricingna katurunan Ki Demang di Citorek kiwari (Kec.
Bayah Kab. Lebak. Banten) lokasina dilembur Guradog, eta ngaran lembur nyoko
kana ngaran Guradog Kolot nu dikuloneun lembur Gajrug. Hilireun lembur Guradog
Citorek kahalangan ku lahan kosong kira-kira sapuluh lengkah aya oge lembur nu
ngarana Lembur Naga, ngaran ieu oge mangrupa bawaan tina ngaran lembur Leuwi
Naga nu baheulana cenah dideukeut Guradog Kolot tea.
Balik deui ka mangsa Ki Demang Haur Tangtu basa tatapa di gunung
Liman tea. Harita tangkal Paku jajar nu dipajarkeun tangkal Hanjuang Bodas teh
dipasrahkeun ka Ki Puun Buluh Panunjang mitohana, geusan ngarekahkeunana. Ki
Puun anu kapasrahaan tuluy pipindahan deui nyiar katentreman hirup. Mimiti ka
lembur Pariyang, pindah deui ka Parung Kadu, tuluyna ka Silenggang. Katurunan
Ki Puun ngaradegkeun lembur di sahunjareun Gunung Kendeng. Diantara katurunan
inyana anu masih keneh makeukeuhan Adat Sunda Pajajaran nyaeta anu aya dilembur Urug (ayeunamah
asup kana wilayah Desa Kiara Pandak Kacamatan Sukajaya Kabupaten Bogor ).
Arinyana jadi Olot (Sesepuh Adat) sacara turun tumurun, diantarana Olot Jariah,
Olot Surya, Olot Sapri, Olot Rukman, jeung Olot Adang. Ieu wewengkon nepika
ayeuna disebut Kampung Adat Urug.
Ki Guru Alas Luntang Kendengan, inyana oge jeung rombonganana
tuluy pipindahan. Inyana maju ka lebah Kidul tur akhirna nganjrek dihiji tempat
nu baheulana disebut Gunung Sunda Pulang. Inyana ngarundaykeun turunan nepika
Ki Buyut Kayon, Ki Warni, Ki Santayan, Ki Arikin, Ki Jasiun, Ki Rusdi, Abah
Ardjo, Abah Ucup/ Sucipta (Abah Anom) nepika Abah Ugi ayeuna anu jadi sesepuh Lembur
Adat Ciptagelar di kacamatan Cisolok Palabuanratu Kab. Sukabumi.
Rundayan Ki Demang, Ki Puun jeung Ki Guru Alas ieu nu kiwari katelah
ku sebutan Masyarakat Adat Sunda “ Pancer Pangawinan” . Arinyana
aya anu dumuk dilembur-lembur utama (Urug, Citorek, Ciptagelar). Aya oge nu
caricing di lembur-lembur nu kaasup wilayah eta tilu lembur utama tea. Hal ieu
gumantung kana deuheus jeung henteuna atawa pakuai-pakait kabarayaan henteuna
kanu jaradi Kokolot turunan tokoh nu tilu tea.
Nepika decade taun 1960-an, sebutan kalungguhan Kokolot Lembur
diwilayah gunung Sunda Pulang nepika Lembur Tegal Jambu masih keneh disarebut
“Prebu”. Kitu deui di Lembur Citorek diitung ti Aki Kaderin mundur katukang
masih keneh ngagunakeun sebutan akrabna “AMA” kocap pondok tina RAMA.
Sedengkeun kokolot Lembur Urug rada teu pati jelas naon sebutan heubeulna. Tapi
nempo kana kaayaan dua adat lembur tadi, sacara hipotesis mah bisa dipapantes
sebutanana teh RESI atawa pandita.
Sanajan kiwari tilu lembur Masyarakat Adat Sunda Pancer Pangawinan
ayana di tilu wilayah administratip nu beda, malah beda provinsi, tapi konsep
struktur budaya nu ku arinyana dipageuhan masih keneh dumasar kana struktur
budaya Sunda Pajajaran, nyaeta nu disebut TRI TANGTU DI BUANA (Tilu Patokan
Ngaheuyeuk Dunya) “ Jagat daranang di sang Rama, Jagat Kreta di Sang Resi,
Jagat Palangka di Sang Prebu” sakumaha kauger dina Lontar koropak 632 lambar II
versi Kabuyutan Ciburuy. Nu hartina “ Urusan asuhan/ kamakmuran mangrupa
tanggung jawab Sang Rama, Urusan Kasajahteraan jadi tanggung jawab sang Resi /
Pandita, Urusan Pamarentahan jadi tanggung jawab Sang Prebu”.
AHLI WARIS LEBAK CAWENE.
Tilu masarakat adat ieu disebut oge Kasatuan Banten Kidul, ari sebutan keur para kokolotna sok
rubah-rubah. Misalna sebutan Ama di Citorek diganti ku sebutan “Oyok” atawa
“Olot” (akrabna ti Kokolot kasarna tina Kasepuhan). Kitu deui Prebu dilembur
adat Sirnaresmi / Cikaret diganti ku istilah Kasepuhan lemesna ti Kokolotan,
jeung sebutan Abah pikeun sebutan kokolotna.
Digarantina sebutan-sebutan kaadatan para kokolot tadi, cenah mah
mangrupa hiji usaha ngarah Pancer Pangawinan tetep pageuh dina sikep
eksistensina sajeroning ngigelan obahna jaman. Sasatna mangrupakeun hiji
perjoangan keur neruskeun nu dianti-anti ku para Karuhun Pajajaran nyaeta ngadegna deui nu disebut “ Pajajaran
Mandiri” jaga dina mangsana mun Uga geus ngawaruga, nya engke dina kagarapna
Lebak Cawene.
Ngadegna Pajajaran nu Mandiri tea, cenah diaradegkeuna teh kudu
para rawayan (turunan) nu baroga pancen jadi ahli waris, nyaeta warga Pancer
Pangawinan. Ari anu disarebut warga Pancer Pangawinan teh mun ditilik sacara
kaadatan mah kudu arinyana anu aya dina pakumbuhan masarakat adat tea. Tapi ari
cek bibilangan rawayan (katurunan) sacara genetika mah, aya oge anu caricing
diluar masarakat adatna. Ngan bae nu kudu dikanyahokeun naon sababna ngan warga
Pancer Pangawinan wungkul anu kasabit-sabit dina Wangsit Siliwangi anu boga hak
pindah ka Lebak Cawenw teh ? henteu kasabit-sabit Urang Sunda sejenna ?
Hal ieu dumasar kana waktu turunna Wangsit Siliwangi, waktu babagi
di Tegal Buleud tea. Pamadegan Ki Demang Haur Tangtu, Ki Puun Buluh Panunjang
jeung Guru Alas Luntang Kendengan marilih mandiri moal milu ka sasaha, arinyana
tetep tangguh mertahankeun eksistensi jiwa Pajajaran. Hal ieu kabukti nepi ka
kiwari, najan rawayan arinyana ngaraku hirup “ Nincak Dua Parahu”, nyaeta najan
agamanamah geus Islam, tapi ari sikep budaya jeung hukum adat mah tetep masih
keneh pageuh napak dina Sunda nu “ Majajaran”. Alesan sejenna, sanajan rawayan
Pajajaran sejenna leuwih maraju dina sikep budaya hirupna, tapi teu mawa ciri-ciri
budaya kahirupan Pajajaran sacara konsekuen. Arinyana mah leuwih condong sacara
nyorangan-nyorangan (individualis) teu ngalompok dina wadah sacara adat anu
Majajaran. Tah nya alesan ieu pisan pangna Prabu Siliwangi leuwih mercayakeun
urusan warisan Pajajaran teh ka Pancer Pangawinan.
Ari Urang Kanekes (Baduy) ceuk saliwatan mah leuwih teleb keneh
Pajajaran-na mun dibanding urang Pancer Pangawinan. Tapi naha teu kawaris Lebak
Cawene ? Matak arinyana teu kawaris bisa hirup di Lebak Cawene teh kusabab
arinyana teu kungsi milu jeung Raja Pajajaran di Tegal Buleud dina harti teu
kungsi meunang wangsit ti Raja, oge geus matok diri ku harirup jadi masarakat
patapaan (ascetic) nyaeta nu disebut “ Tapa di Mandala” tea. Ari masarakat
Patapaan geus moal bisa dipapancenan geusan hal ihwal anu sifatna duniawi,
arinyana leuwih condong kana hirup basajan nu napak dina “buyut” jeung “ teu
wasa “ dina hartio sagala hal teh sumerah diri ka Hyang Tunggal. Sejen ti kitu,
sakumaha geus disabit dina Pantun arinyana mah geus meunang warisan khusus
pipindahan engkena nyaeta ka Sirah Ciberang jeung Sirah Ciujung tea.
Tapi sanajan kitu, mun Lebak Cawene geus dicaricingan ku masarakat
Pancer Pangawinan mah, Urang Sunda luar oge anu cek arinyana disebutna teh
Urang Are (Rawayan Pajajaran nu araya diluar) dihacengan lahan sabudeureun
Lebak Cawene, lain dilebakna.
Cindeknamah, mun teamah tug nepi ka kiwari warga Pancer Pangawinan
teu eureun-eureun neangan Lebak Cawene, utamanamah urang Ciptagelar jeung urang
Citorek bari can kapanggih wae, atuh laju nimbulkeun patanyaan naha iraha atuh
Uga Ngawaruga datang sangkan arinyana bisa pindah ka Lebak Cawene ?
Pijawabeunana teh babari tapi hararese. Ari babarina kapan geus pabalatak uga
anu netelakan kudu iraha warga Pancer Pangawinan pindah ka Lebak Cawene. Ari
hararese na ? napsirkeun eta uga ku hal anu pasti, sabab eta uga teh lolobana
mangrupa siloka. Ari Siloka tea kapan cenah “Silo” hartina hese dibuka, alias
pageuh ngarusiah. Dina akhir tulisanna ngeunaan Pancer Pangawinan, Anis Djati
Sunda sual Uga Lebak Cawene negeskeun kieu “ Tapi ari keur arinyana anu geus
rada heubeul kokojayaan dina talaga budaya Sunda nu Majajaran mah, kawasna moal
kapalingan. Saeutikna bae mah pasti rada remeng-remeng kana piirahaeunana jeung
kumaha proses parindahna”. ( Luki Muharam)
No comments:
Post a Comment