Cek Urang Baduy Bag I :
DINA SASAKALA NGADEGNA DUNYA, NABI
ADAM LAIN URANG ARAB
Tina Diktat : Baduy Rawayan Urang
Kanekes, Ku Anis Djati Sunda
Tug nepika ayeuna, masih keneh loba
anu boga pamadegan yen Urang Baduy teh jumlahna ngan 40 kuren. Ari karesep
urang Baduy Cai lutung buruk nu digantung dina para seuneu, karedul mandi, teu
baroga agama jrrd. Pamadegan eta dipahing ku Anis Djati Sunda sawargi anu
kungsi nalungtik jeung anclub kana kahirupan urang Baduy salila puluhan taun ti
taun 1967.” Da eta loba anu ngaduga-duga kana kahirupan urang Kanekes (Baduy)
teh, diantarana anu tadi majar teh ngan 40 suhunan, anu jumlahna
dipertahankeun. Teu boga aturan hirup, Padahal teu kitu, Urang Kanekes dina segi
kahirupan geus miboga system anu lengkap, geus mangrupa peradaban turun tumurun,
lain sakumpulan jalma liar nu teu nyaho kana aturan hirup, “ cek Anis Djati
Sunda kanu nulis sawaktu jumeneng keneh.
Dina buku “Rawayan Urang Kanekes”
Anis Djati Sunda nerangkeun yen sajatimah urang Kanekes ngarasa teu suka
disebut Urang Baduy ku urang luar teh. Masarakat Baduy anu ayeuna kabagi ku
tilu klasifikasi Jero-Luar jeung Dangka teh leuwih sugema disebut Urang Kanekes
utamana masarakat Urang Tangtu (Baduy Jero) anu aya di Cikeuseik, Cikertawana
jeung Cibeo. Urang Tangtu ngarasa sugema disebut Urang Kanekes kusabab memang
ayana didesa Kanekes, ngan kusabab ayeuna geus umum disebuy “Baduy” ku urang
luar, antukna sebutan Baduy ditarima najan kapaksa “ Siganamah pedah aya gunung
Baduy jeung wahangan Cibaduy nu jadi sabab urang luar nyebut Urang Tangtu teh
Urang Baduy pedah eta gunung jeung wahangan teh teu jauh di padumukan Urang
Kanekes, “ cek Anis deui.
Urang Baduy boga anggepan yen
maranehna teh katurunan Nabi Adam, tapi pamahaman Nabi Adamna beda jeung
pahaman urang Islam ka Nabi Adam AS. Lengkepna aya dipedaran awal
diciptakeunana alam dunya jeung jelema, “ Nyacahkeun riwayat urang dieu mah
henteu meunang dipisahkeun jeung ngadegna Weweg Sampeg Mandala Pageuh, bisi dimarah
para Batara, “. Weweg Sampeg Mandala Pageuh teh alam dunya. Mimiti ngadegna alam
dunya cenah diwewengkon Kanekes. Ayana alam jeung manusa teu bisa dipisahkeun,
sabab saumpama dipisah-pisah bisi dibenduan ku para dewa (bisi dimarah para
Batara).
Dunya anu kuurang dicicingan teh
asalna mangrupa hiji wujud barang anu “ ngenclong herang” ngambang di
awang-awang. Tina anu ngenclang herang teh aya anu mimiti jadi teuas sagede
“jangjang reungit”, nyaeta anu kiwari jadi Sasaka Pada Ageung atawa sok disebut
oge Sasaka Pusaka Buana atawa Sasaka Domas, tempat pamujaan urang Baduy anu
lokasina ditungtung kulon gunung Kendeng.
Sanggeus kitumah bagian-bagian sejen
tinu ngenclong herang teh nungtutan jaradi teuas, nu ahirna duka sabaraha ribu
tauh prosesna nu ngenclong herang teh jadi dunya anu ku urang dicicingan. Alam
dunya ku urang Baduy disebutna teh “ Jagat Mahpar Palayangan Salawe Nagara” ,
atawa disebut oge “ Jagat Weweg Sampeg Mandala Pageuh”.
Ari anu mimiti teuas sagede jangjang
reungit tea, anu kiwari jadi pamujaan urang Baduy, sok disebut Pancer Buana
atawa Pancer Salawe Nagara nu hartina puserna alam dunya. Sanggeus nu ngenclong herang jadi dunya, rada
heubeul taya nu ngeusian. Ku lantaran kitu Gusti Nu Murbeng Alam anu cek urang
Baduy mah disebut Nu Ngeresakeun/ Sanghyang Kersa/ Batara Tunggal harita teh
nyiptakeun mahluk “manusa cikal” anu dingaran “ Putera Keresa”. Hanjakalna
Putera Keresa teh sanggeus dewasa boga talajak adigung, takabur nepika dirina
boga pamadegan yen ieu aing lahir sorangan taya anu nyiptakeun. “ Gagah sakali
sakti sakali aing ieu, nepika bisa andeg sakitu,” cek kereteg hate Putera
Keresa ku takabur-takaburna.
Sanajan sikep takaburna ngan saukur
kereteg dina hatena, Batara Tunggal tuluy ngelingan bari nembongan mangrupa
cahaya jeung sora , “ Cek Saha sia gagah sia sakti teh, cek saha ?, “ Ningal
kajadian kitumah, Putera Keresa ngarasa hanjakal ku talajakna sorangan geus
boga rasa takabur, manehna tuluy nyuuh kana bumi nepika beungeut jeung awakna
rapet kana bumi, sang putera ngarasa isin ku paripolahna sorangan. Tonggong Putera Keresa ngajelengelek jadi
gunung-gunung anu saolah-olah meulit sakuriling dunya cek istilah urang Baduy
mah “ Nonggongan jagat kendeng kumendeng sabudeur bumi,” Satuluyna Tonggong
Putera Keresa anu mangrupa gunung-gunung disapanjang pulo Jawa disebut Tonggong
Sanghyang Kendeng, malah pulo Jawa oge disebutna Nusa Kendeng anu nyirah ka
Sang Hyang Sirah nunjang ka Sang Hyang Dampal. Sok disebut oge “ Nyangsirah ka
jungkulan, nunjang ka Balangbangan,”.
Putera Keresa (manusa cikal) anu
geus jadi pagunungan sabuder jagat balukar kaisinan ku sifatna takaburna,
antukna disebut “Adam Kaisinan”. Inyana disebut oge Adam gagal. Gagal ku hasil
nyipta anak nu kahiji, Sang Keresa tuluy nyiptakeun deui Putera Keresa. Anu ieu
mah saluyu jeung kahayang Sang Keresa, dina pasipatannana kitu deui adeg
pangadegna, estu matak pikaresepen hade hate tur hade budi, someah jeung handap
asor. Putera Keresa nu ieu disebut oge Adam Putera Keresa atawa Adam Tunggal,
nyaeta Nabi Adam anu jadi kapercayaan urang Baduy nepika ayeuna jeung sakumna
panganut Sunda Wiwitan.
Adam Tunggal tuluy nurunkeun tujuh
batara ka alam dunya nyaeta : Batara Cikal, Batara Patanjala, Batara Wisawara,
Batara Wisnu, Batara Brahma, Batara Hyang Niskala jeung Batara Maha Dewa. Kabeh
Batara baroga turunan iwal ti Batara Cikal. Unggal Batara ngrarundaykeun
manusia anu jadi pangeusi alam dunya. Ari anu jadi luluhurna urang Baduy nyaeta
Batara Patanjala, mimitina sang batara nurunkeun “tujuh sanghyang dalem” anu
jadi bibit buit urang Baduy nyaeta :
1.Sanghyang Dalem Janggala karuhunna
para Puun Cikeusik sacara turun tumurun nepika ayeuna.
2.Sanghyang Dalem Lagondi karuhunna
para Puun di Cikertawayana sacara turun tumurun nepika ayeuna.
3.Sanghyang Dalem Putih Seda Hurip
karuhunna para Puun Cibeo sacara turun tumurun nepika ayeuna.
4.Sanghyang Dalem Cinangka 5.
Sanghyang Dalem Sorana 6. Sanghyang Dalem Nini Hujung Galuh 7.Sanghyang Dalem
Batara Bungsu karuhunna para kokolot adat jeung masarakat baduy sacara turun
tumurun nepika ayeuna.
Batara anu kagenep nyaeta Batara
Hyang Niskala nurunkeun Genep Sanghyang Dalem anu marentah sarta jaradi karuhun
didaerah –daerah sabudeureun wilayah Banten, diantarana :
1.Sanghyang Dalem Lumaju, marentah
sarta jadi karuhun didaerah Bongbang.
2.Sanghyang Dalem Cakraitan marentah
sarta jadi karuhun didaerah Karang.
3.Sanghyang Dalem Sekar Bondan,
marentah jeung jadi karuhun didaerah Jampang.
4.Sanghyang Dalem Jaga Terus Alas
marentah jeung jadi karuhun didaerah Sajira.
5.Sanghyang Dalem Jaga Terus Patala
marentah jeung jadi karuhun didaerah Jasinga.
6.Sanghyang Dalem Sabakingking
marentah jeung jadi karuhun didaerah Banten.
Sedengkeun batara anu sejenna nyaeta
Batara Wisawara, Batara Wisnu, Batara Brahma jeung Batara Mahadewa jaradi cikal
bakalna para raja, para pangagung jeung kabeh masarakat pangeusi “Salawe Nagara”
(sakuliah dunya) sacara turun tumurun nepika ayeuna.Jadi nurutkeun kayakinan
urang Baduy mah tetela Nabi Adam teh diciptakeun ku Sanghyang Keresa di Lebak
Parahyang (daerah Baduy). Malah urang Baduy sok nuduhkeun hiji tempat anu cenah
patilasanana Adam Tunggal ngababakan nyaeta dihiji kampung anu disebut Babakan
Adam diwilayah desa Gombong wetaneun desa Kanekes.
Ari Sunda Wiwitan hartina Sunda
Poko, Sunda Asal, Sunda Mimiti. Dina sababaraha lalakon Pantun Pajajaran Tengah
(Pantun Bogor) dicaritakeun yen agama Pajajaran te disebut Agama Sunda nyeta
agama Kasampurnaan. Kecap Sunda teh hartina “Wareh nu nyieun sampurna” (bagian
anu nyampurnakeun). Agama Sunda Wiwitan sakumaha anu dianut ku urang Baduy
sabenerna ngagem faham monotheisme sakumaha hadirna Batara Tunggal atawa Nu
Ngersakeun. Urang Baduy percaya ku ayana Gusti Alloh Nu Maha Esa, pikeun urang
Baduy Nungersakeun tetep tunggal najan Nu Ngersakeun nyiptakeun Adam Tunggal nu
tuluy ngarundaykeun para Batara. Urang Kanekes rutin ngalaksanakeun muja ka Nu
Ngersakeun, ari tempatna mun urang Tangtu Cikeusikmah disasaka Pada Ageung mun
urang Tangtu Cibeo di Sasaka Parahyangan masing-masing sataun sakali, mungguh
mikawanoh kana wujudnya Nu Ngersakeun Urang Baduy boga falasafahna nyaeta , “
Nu muhung di ayana, tanpa waruga tanpa rupa, teu kaambeu-ambeu acan, tapi wasa
disakarepna bae, “. (Luki Muharam)
No comments:
Post a Comment